وزیر اقتصاد با اعلام اینکه پیشنهاد «بنزین برای همه» در ستاد هماهنگی اقتصادی متوقف شد، گفت: ما در زمینه سیاستگذاری اصلاح نرخ حاملهای انرژی، هزینه زیاد دادهایم اما درس کمتر گرفته ایم.
به گزارش نیمرخ به نقل از تسنیم، سید احسان خاندوزی طی سخنانی با موضوع وضعیت پیش روی حوزه انرژی اظهار داشت: اگر سیاستگذار، شجاعت به خرج ندهد و با ابتکار عمل، به استقبال مسئله و حل آن نرود، آن وقت آن «مسئله» است که خودش را تحمیل کرده و او را ناچار از پرداخت هزینههای اجتماعی و اعتباری خیلی بالاتری برای انجام اصلاح میکند.
وی بیان داشت: این در حالی است که در تنگنای حاصل از تبعات اجتماعی و اعتباری ناشی از این تحمیل، ممکن است اجرای آن سیاست، کیفیت و نتایج لازم را نیز که میتوانست، نداشته باشد.
توقف پیشنهاد «بنزین برای همه» خاندوزی در ستاد هماهنگی اقتصادی
وی یادآور شد: ما متأسفانه در سالهای اخیر، همین تجربه را در حوزه اصلاح بخش انرژی داشته ایم.
وزیر اقتصاد اعلام کرد: ما در همان شش ماه اول شروع بکار دولت سیزدهم، با همکاری دوستانی که پیشتر با آنها در حوزه ایجاد بازار مبادله سهمیه انرژی برای همه ایرانیان کار کرده بودیم، پیشنهادی را به ستاد هماهنگی دولت بردیم و تا حد اجرای آزمایشی هم پیش رفتیم اما متأسفانه به جهتعدم موافقت دستگاه متولی، کار متوقف شد.
خاندوزی تصریح کرد: چه بسا اگر طرح مزبور در آن نقطه متوقف نمیشد، تا امروز به یک نقطه بلوغی رسیده بودیم، چرا که به هر حال برای اجرایی کردن آن ناچار میشدیم خیلی از زیرساختهای فنی را آماده کنیم و توسعه دهیم، ضمن اینکه تاکنون، بخشی از راه را رفته بودیم و امروز هنوز در نقطه صفر نبودیم.
وزیر اقتصاد یادآور شد: متأسفانه این مشکل که ما سیاستگذاران، از سر احتیاط، همواره تا رسیدن به اجماع کامل در سطوح پایین، جهت ارائه طرحهای اصلاحی به ردههای بالاتر دولت، تعلل میکنیم، موجب شده است، در حوزه سیاستهای انرژی، در موضعی منفعلانه قرار بگیریم.
خاندوزی با اشاره به برخی پیشنهادات صاحبنظران حاضر در جلسه مبنی بر ذینفع ساختن مردم در اصلاحات غیرقیمتی و قیمتی انرژی و نیز اجرایی کردن هر چه سریعتر طرحهایی چون ارائه «گواهی صرفه جویی» حوزه انرژی مندرج در سند برنامه هفتم توسعه، گفت: اینها جزو اتفاقات خیلی خوبی است که میباید در دولت سیزدهم اجرایی شود و ما در وزارت اقتصاد برای یک مدل غیرقیمتی اصلاح بخاریها وارد تعامل با اتاق بازرگانی شدهایم.
وزیر اقتصاد ادامه داد: ما متأسفانه به دلیل تحریمهای ظالمانه، همچون سالهای وفور درآمدهای نفتی نیمه دوم دهه هشتاد شمسی، اعتبارات لازم به منظور جبران افزایش نرخ حاملهای انرژی برای مردم را نداریم و گرنه دستمان خیلی برای انجام اقدامات اصلاحی اعم از اصلاح قیمتی یا توسعه انرژیها تجدید پذیر، بازتر از امروز بود.
تفاهم با چینیها در مسئله خودروهای برقی برای عبور از تنگناهایی حوزه انرژی
وی گفت: در سفر اخیر بنده که در معیت معاون اول رئیسجمهور به چین صورت گرفت، ما تلاش کردیم با انجام تفاهماتی در مسئله خودروهای برقی، از ظرفیتهای «بیرونی» اقتصاد استفاده کنیم تا قدری از تنگنای بودجهای موجود در خصوص اجرای طرحهای حوزه انرژی رها شویم.
این گزارش حاکی است، در این جلسه، اساتید دانشگاه و صاحبنظران حاضر به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در حوزه انرژی پرداختند که از جمله آنها پیشنهاد «اصلاح قیمتگذاری برق» به شکلی بود که باعث ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاری جدید توسط شرکتهای خصوصی به منظور تأسیس نیروگاه شود.
حذف انحصار شرکت توانیر در صادرات، واردات و فروش برق و اعطای امتیازات در این خصوص به بخش خصوصی و ورود به عرصه تولید برق خورشیدی از جمله دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط اساتید و صاحبنظران در این جلسه بود.
بنا بر این گزارش، کاهش مصرف بنزین از طریق الزام استانداردهای اجباری به خودرو سازان برای کاهش مصرف خودروهای تولیدی، معرفی منابع جایگزین به جای بنزین و نیز توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و ایجاد مزیت برای استفاده از آنها توسط شهروندان از دیگر پیشنهادهای مطروحه توسط حضار در جلسه با وزیر اقتصاد بود. راه اندازی بازار انرژی و ایجاد امکان خرید و فروش سهمیه بنزین از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه بود.