معاون شرکت ساخت اظهار داشت: راهآهن رشت-آستار در حال اجرا است و اساسا هیچ پروژهای را برای مذاکرات با طرف مقابل متوقف نکردیم. شاید سرعت انجام کار در پروژهها به دلیل محدودیت منابع، کاهش پیدا کرده با اما راکد نشدهاند.
به گزارش نیمرخ/ «عباس خطیبی» در گفتوگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن رشت- آستارا و مذاکرات و توافقات با روسها در جزییات قرارداد و نحوه اجرای کار اظهار داشت: این پروژه در حال اجرا است و اساسا هیچ پروژهای را برای مذاکرات با طرف مقابل متوقف نکردیم. شاید سرعت انجام کار در پروژهها به دلیل محدودیت منابع، کاهش پیدا کرده با اما راکد نشدهاند.
وی ادامه داد: مطالعات روسها بر روی پروژه راهآهن رشت- آستارا عامل توقف این پروژه نشده و پروژه در حال اجرا است اما سرعت کار مطلوب نیست و اگر مسیر تامین مالی را طی کنیم اجرای پروژه افزایش پید میکند.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به توافقات با روسها در اجرای راهآهن رشت- آستار گفت: در ارتباط با پلان، مسیر با روسها به اشتراک نظر رسیدیم و در مذاکرات مرحله به مرحله جلو می رویم. موضوع مهم توافق در قیمت نهایی کل پروژه است که اگر در قیمت به توافق برسیم قرارداد تجاری منعقد میشود.
خطیبی با بیان اینکه شاخه راهآهن رشت- کاسپین به زودی افتتاح میشود، افزود: راهآهن کاسپین به طور قطع تا دو ماه آینده افتتاح میشود البته برای این پروژه با کسری 300 میلیارد تومانی مواجه هستیم و برای افتتاح به این رقم نیاز داریم.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه راهآهن خاش- زاهدان، اظهار داشت: برای این پروژه هم به 480 میلیون یورو نیاز داریم. البته پیش از این یک بار از صندوق توسعه ملی 300 میلیون یورو دریافت کردیم که با این تزریق منابع درصد پیشرفت فیزیکی پروژه از 40 درصد به 67 رصد رسید و قطعه زاهدان تا خاش بهره برداری شد.
معاون شرکت ساخت ادامه داد: در حال حاضر برای تدوام اجرای مسیر مجددا به 480 میلیون یورو نیاز داریم که برای تامین منابع دو مکانیزم تهاتر نفتی و دریافت منابع از صندوق توسعه ملی به طور همزمان دنبال میکنیم و اگر تامین منابع انجام شود پروژه را دو ساله به اجرا میرسانیم و تحویل میدهیم.