کد خبر : 13836 تاریخ انتشار : ۲تیر ۱۴۰۳ ساعت 14:16

ابعاد پیدا و پنهان پرونده آتش سوزی بیمارستان قائم رشت؛ حادثه یا تضییع حق گیلانیان؟!

ابعاد پیدا و پنهان پرونده آتش سوزی بیمارستان قائم رشت؛ حادثه یا تضییع حق گیلانیان؟!

قریب به یک هفته از فوت ۹ شهروندی که به امید بهبود، به بیمارستان به اصطلاح «بین المللی» قائم رشت رفتند اما رخت سیاه بر تن خانواده‌هایشان نشست، می‌گذرد.
به گزارش نیمرخ به نقل از گیل خبر، بیمارستان قائم (عج) رشت بامداد سه‌ شنبه ۲۹ خرداد دچار آتش سوزی شد؛ حریق از اتاق تاسیسات برق اضطراری در طبقات زیرین بیمارستان شروع شد و با تلاش نیروهای آتش‌نشانی رشت، از سرایت آن به طبقات فوقانی جلوگیری به عمل آمد.
به گفته دکتر «محمد تقی آشوبی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با حضور به موقع نیروهای امدادی و اورژانس، انتقال بیماران بستری به سایر مراکز درمانی به سرعت در دستور کار قرار گرفت. ۲۸ نفر به پورسینا، ۴۴ نفر به رازی، هفت نفر به ولایت، ۱۸ نفر به حشمت، دو نفر به الزهرا، یک نفر به پیروز لاهیجان، ۱۰ نفر به بیمارستان پارس، یک نفر به آریا و سه نفر به صومعه سرا منتقل شدند.
شاید اگر اقدام سریع نیروهای امدادی و مدیریت علوم پزشکی گیلان در انتقال بیماران نبود، شمار فوتی‌های آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت بسیار فراتر می‌رفت.
با این وجود، به هیچ عنوان نمی‌توان از قصورهای صورت گرفته در پرونده این آتش سوزی به این سادگی‌ها عبور کرد. رئیس کل دادگستری استان گیلان با تایید قصورهای صورت گرفته، از بازداشت ۵ نفر از جمله رئیس بیمارستان قائم رشت خبر داده است.
بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حریق از اتاق یو. پی. اس و تاسیسات برق اضطراری در طبقات زیرین بیمارستان شروع شد؛ همان طبقه‌ای که در کمال تعجب، ظاهرا بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) هم در آنجا قرار داشت.
طبق اطلاعیه بیمارستان قائم، در جابجایی و انتقال تعداد محدودی از بیماران بدحال و اینتوبه که به دستگاه ونتیلاتور وصل بودند به هنگام جابجایی یا در بیمارستان‌های مربوطه فوت نمودند که علی رغم عملیات احیا این بیماران جان خود را از دست دادند اما برخلاف این ادعا؛ رئیس کل دادگستری گیلان از خفگی ۸ بیمار به دلیل استنشاق دود ناشی از حریق در نزدیکی بیماران بخش مراقب‌های ویژه خبر داد.
شنیده‌ها حاکی از آن است که این بیمارستان در زمان کرونا، مجوز ایجاد بخش موقت icu و افزایش تعداد تخت های این بخش را دریافت کرد اما با بی‌مسئولیتی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان بیمارستان و عدم ایجاد بهینه ‌سازی‌ها و ایمنی‌های لازم، جان چندین تن از شهروندان این گونه دلخراش از دست رفت.
علاوه بر این‌ها، این بیمارستان در حالی لقب «بین‌المللی» را یدک می‌کشد که حائز شرایط این عنوان نیست؛ با این حال به‌نظر می‌رسد ارتباطات گسترده و مستقیم مدیریت این بیمارستان با وزارتخانه، شرایط را به نحوی پیش برده که هیچ کس در استان علی‌رغم تلاش‌های فراوان، توان مقابله با تخلفات احتمالی صورت گرفته را نداشته است.
«سلمان اسحاقی» نماینده ویژه اعزامی مجلس در توضیح بازدیدش از بیمارستان حادثه دیده قائم رشت، ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان برای انتقال بیماران در ساعات اولیه این حادثه گفت: متاسفانه به جانمایی آی سی یو و تاسیسات بیمارستان به خوبی توجه نشده بود. از تجهیزات غیراستاندارد در محل تاسیسات بیمارستان استفاده شده است. بر اساس گزارشات، سیستم اطفای حریق بیمارستان قائم ۱۹ بار به صدا درآمده اما ظاهرا این موضوع مورد بی توجهی پرسنل مسئول قرار گرفت.
حجم تخلفات و اهمال کاری‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که ظاهراً ابعاد این آتش‌سوزی از یک حادثه فراتر رفته که باید پیگیری حق مردم گیلان از طریق دستگاه های مسئول را در آینده نزدیک جویا شد.
انتظار افکار عمومی از دادگستری استان گیلان، برخورد جدی و قاطع با تمام عوامل این حادثه دلخراش به منظور جلوگیری از تکرار چنین وقایعی است؛ علاوه بر مدیریت و دست‌اندرکاران این بیمارستان، مجوز دهندگان و مسئولانی که در ادوار گذشته از تخلفات و اهمال‌کاری‌های این بیمارستان به سادگی عبور کرده بودند نیز به نظر می‌رسد که نباید از تیررس قانون در امان بمانند.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید