کد خبر : 14331 تاریخ انتشار : ۱۱مرداد ۱۴۰۳ ساعت 23:50
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان عنوان کرد

شناسایی ۵۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان/ ۱۲۶۱ اثر ثبت ملی شدند

شناسایی ۵۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان/ 1261 اثر ثبت ملی شدند

مدیر کل میراث فرهنگی استان گیلان گفت: در گیلان افزون بر ۵۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی و ۱۲۶۱ اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت رسیده است.
به گزارش نیمرخ/ «ولی جهانی» با بیان این مطلب افزود: گیلان سرزمینی بسیار زیباست که از یک سو ساحل دریای کاسپین خزر، سوی دیگر آن کوهستان های سرسبز با جنگل های ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله هیرکانی و رودها پر آب و آبشارها و در در نهایت بخش میانی جلگه ای محدود پر از مزارع برنج و باغ های چای و فندق، بادام، مرکبات، زیتون، گرچه خواه نا خواه چشم های هر گردشگری داخلی و خارجی و حتی بومیان که هر روز این زیبایی ها را مشاهده می کند، نوازش می دهد ولی این استان با دو قرن و ۳۰۰ سال قدمت تاریخی اثار باستانی و طبیعی ماندگاری را در خود جای داده است.
جهانی افزود: استان گیلان در مجموع دارای ۳.۶۰۱ واحد تاسیسات گردشگری شامل: هتل ۱۱۵واحد؛ مجتمع گردشگری  ۱۰۳واحد؛ هتل بوتیک ۳ واحد؛ هتل آپارتمان ۵۱ واحد؛ مهمانپذیر ۵۳ واحد؛ خانه مسافر ۲,۶۶۰ واحد؛ مجتمع سرگرمی و تفریحی ۲۰ واحد؛ اقامتگاه بوم گردی۱۶۷ واحد؛ اقامتگاه سنتی ۵ واحد؛ اسکله گردشگری و مسافربری دریایی ۳۰ واحد؛ اردوگاه و محوطه گردشگری ۲ واحد؛ بین راهی ۳۹۲ واحد؛ دفتر خدمات مسافرتی ۸۸ واحد که در مجموع شامل ۱۵,۷۵ باب اتاق، ۴۸,۹۶۷ تخت و ۱۹۸,۶۱۵ صندلی می باشد و اشتغال استان در صنعت گردشگری به تعداد ۱۸۰۰۳۶ نفر می‌باشد.
وی تصریح کرد: بهره‌برداری و افتتاح ۲۵۶ پروژه بزرگ و کوچک با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱۰۸۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال ۱۵۷۳ نفر در طی دوسال اخیر هزار روز دولت سیزدهم؛ تنها امسال در مقایسه با سال گذشته، از پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه ها حکایت دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان بیان داشت: طی سا‌های ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲ میزان تعهد ایجاد اشتغال در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در مجموع ۱۹۸۰ نفر پیش بینی شد که ضمن ایجاد شغل برای ۲۰۲۴ نفر و ثبت در سامانه رصد خوشبختانه این تعهد با رشد بیش از ۱۰۳ درصدی تحقق یافت.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی اظهار کرد: طی دو سال اخیر مرمت بیش از ۱۲۰ بنای تاریخی با حجم سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان توسط بخش دولتی، خصوصی و مشارکتی صورت گرفت. پیگیری قانونی تعیین تکلیف بیش از ۲۲۰ اثر تاریخی ثبت شده در اختیار دستگاه ها به منظور حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و ایجاد شغل، کشف و شناسایی ۱۶۱۱ قلم شیء از قاچاقچیان، تشکیل پرونده برای ۵۰ نفر از سوداگران اموال فرهنگی، پیگیری ۳۱۰ مورد جرائم مرتبط با آثار غیرمنقول و جرائم مربوط به آثار منقول ساماندهی ۴۰۰۰ واحد سرویس بهداشتی نمازخانه ها و بین راهی ها در استان گیلان که برای اولین بار در سطح کشور صورت گرفته است.
جهانی افزود: شناسایی بیش از ۱۵۰۰ واحد اقامتی خانه مسافر غیر مجاز در استان به منظور ساماندهی طراحی، ساخت و نصب ۲۰  بیلبورد به ویژه در ورودی استان -طراحی، ساخت و نصب بیش از ۱۵۰ تابلوی معرفی اثر تاریخی و نصب در محل و همچنین طراحی، ساخت و نصب ۷۵ تابلو معرفی اماکن تاریخی فرهنگی و گردشگری گیلان به دو زبان در آزادراه ها و ورودی شهرها.
 مدی رکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گیلان در خصوص تاسیسات گردشگری توضیح داد: در دوره هزار روزه دولت سیزدهم تعداد واحدهای تاسیسات گردشگری در سال ۱۴۰۲ دارای رشد در حدود ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ و رشد ۱۳ درصدی در تعداد اتاق و رشد ۱۶ درصدی در تعداد تخت مراکز اقامتی داشته است. طی دولت سیزدهم تاکنون ۳۰۹ واحد اقامتی، پذیرایی و خدمات مسافرتی (شامل: ۷ هتل، ۱۲ هتل آپارتمان، ۳ هتل بوتیک، ۴ مجتمع گردشگری و سرگرمی و تفریحی، ۴ مهمانپذیر، ۴۷ اقامتگاه بومگردی، ۳ اقامتگاه سنتی، ۲۰۲ خانه مسافر و ۱۰ دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی) به بهره برداری رسیده است.
او گفت: برآورد مسافران اقامت کننده در مراکز اقامتی ثابت و موقت استان گیلان در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال  ۱۴۰۰ دارای رشدی در حدود ۴۰۲ درصدی و رشد مسافران اقامت کننده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ دارای رشدی در حدود ۴۱۱ درصدی می‌باشد.
جهانی در زمینه پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان افزود: از محل مشاغل خانگی ۲۷۲ طرح به مبلغ ۱۷۴۹۰۰ میلیون ریال و  ۸۲ طرح از محل تبصره ۱۸ به مبلغ ۱۳۹۲۰۰ میلیون ریال در مجموع ۳۵۴ طرح با مبلغ ۳۱۴۱۰۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ و از محل مشاغل خانگی ۳۰۵ طرح به مبلغ ۲۰۰۳۵۰ میلیون ریال و از محل تبصره ۱۸ تعداد ۸۴ طرح به مبلغ ۲۴۲۸۹۰ میلیون ریال در مجموع ۳۸۹ طرح با مبلغ ۴۴۳۲۴۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۲ که در مجموع طی دو سال ۱۰۶۴ طرح به مبلغ ۹۲۹۳۴۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان داشت: بیش از ۳۲ نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های مردم نهاد و شرکت‌های دانش بنیان در راستای دست‌یابی به ظرفیت فکری و نیروی انسانی به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده در طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برگزار شده است.
او از احصا و شناسایی ۱۷۸ فرصت سرمایه گذاری با برگزاری اولین همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در رشت و آستارا و جذب سرمایه بخش خصوصی به میزان ۳۱۵.۸۹ میلیارد ریال با ۵۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ و احیای ۱۸ واحد راکد بخش تاسیسات گردشگری و صدور ۱۴ مورد مجوز بی نام فرصت سرمایه گذاری، صدور ۳۳۰ فقره موافقت اصولی شامل: گردشگری سلامت، هتل ۵ ستاره، بومگردی، مجتمع گردشگری، اقامتگاه سنتی، مرکز تفریحی سرگرمی، سفره خانه سنتی، هتل آپارتمان، مجتمع خدمات رفاهی بین راهی درطی سالهای ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲. صدور ۹۰  فقره مجوز ایجاد شامل: هتل ۵ ستاره، بومگردی، مجتمع گردشگری، اقامتگاه سنتی، مرکز تفریحی سرگرمی، سفره خانه سنتی، هتل آپارتمان، مجتمع خدمات رفاهی بین راهی درطی سالهای ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲. ساماندهی و طی مراحل روند واگذاری تعداد ۶۰ مجموعه شامل کمپینگ ها، مراکز خدماتی – رفاهی، همچنین صدور۴۵ مجوز بی نام – تصویب ۴۴ پرونده با طرح گردشگری و صنایع دستی برای اخذ مصوبه تسهیلات از بانکهای عامل با رشد ۳۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر  داد.
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از برگزاری دومین سالانه شهرهای خلاق یونسکو در سال جاری و دعوت از سفرای کشورهای همسایه و حضور ۴ شهر خلاق کشور به منظور ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در راستای ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک خبر داد.
به اظهار جهانی، شناسایی و اعلام فهرست پدیده‌های زمین‌شناسی ارزشمند و دارای اولویت و در معرض خطر استان به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور نظیر شناسایی درختان کهنسال، ژئوپارک‌ها (پارک دیلمان درفک) حفاظت از گونه فک خزری از دیگر اقدامات مهم اداره کل طی دولت سیزدهم، ثبت جهانی تی تی کاروانسرا، سه سایت از مجموعه سایت های جهانی حفاظت شده جنگلهای هیرکانی در فهرست آثار جهانی بوده است، و نیز اجرای طرح مطالعاتی هفت دغنان شهر تاریخی گسکر در شهرستان صومعه سرا و پیگیری پرونده در شرف ثبت ماسوله کهن‌ترین شهر تاریخی ایران و همچنین پیگیری امور مربوط به شناسایی محوطه های تاریخی راه آهن گیلان که مقرر شده است در ضمیمه پرونده ثبت جهانی راه آهن لحاظ گردد.
او بیان کرد: از دیگر مشخصات استان دارا بودن جایگاه رتبه برتر از لحاظ تعداد روستا و شهرهای ملی و جهانی صنایع‌دستی ثبت شده در در فهرست روستاها و شهرهای جهانی یونسکو برای دارا بودن یک «روستای جهانی چادرشب بافی» و یک شهر ملی (رشت، شهر ملی رشتی دوزی و ۴ روستای ملی (شالما در چوبتراشی، جیرده در سفال سنتی، فشتکه در حصیر بافی، ارده در شالبافی از بین ۵۲ شهر و روستای  ثبت شده این استان در کل کشوراست.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید