کد خبر : 14542 تاریخ انتشار : ۳۰مرداد ۱۴۰۳ ساعت 11:16

معرفی ارقام جدید برنج «هستی و توکا» در گیلان

معرفی ارقام جدید برنج «هستی و توکا» در گیلان

موسسه تحقیقات برنج کشور ۲ رقم جدید «هستی و توکا» را به شالیکاران برای فصل زراعی معرفی کرد.
به گزارش نیمرخ، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه این ارقام در سال زراعی جدید در شالیزار‌های استان‌های گیلان ومازندران کشت می‌شوند، گفت: این ارقام جدید برنج «توکا و هستی» نامگذاری شده است.
مریم حسینی با اشاره به اینکه رقم توکا، با داشتن کیفیت پخت خوب، زودرس، پاکوتاه‌تر از ارقام محلی است، افزود: این محصول حاصل ترکیب ارقام محلی و با هدف جایگزینی با رقم برنج محلی فعلی برای استان‌های گیلان و مازندران توصیه شده است.
وی تصریح کرد: رقم هستی، هم حاصل پژوهش مشترک با پژوهشکده انرژی هسته‌ای است، که این رقم با کیفیت بومی جز ارقام زودرس است و با هدف پایداری تولید در شرایط تغییرات اقلیمی به‌ویژه تنش خشکی معرفی شده است.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: مهم‌ترین هدف از معرفی ارقام جدید، ایجاد تنوع در سبد ارقام برنج ایرانی است.
مریم حسینی افزود: هر چه ارقام جدید قابل دسترس کشاورزان متنوع‌تر باشد، امکان انتخاب رقم مناسب با سلیقه کشاورز و مصرف‌کننده بیشتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه همه تلاش‌ها برای معرفی ارقام منجربه افزایش تولید پایدار برنج ایرانی است افزود: همه ارقام در موسسه تحقیقات برنج کشور تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید و در اختیار تولیدکنندگان طبقات مادری و گواهی‌شده قرار می‌گیرد.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید