کد خبر : 15173 تاریخ انتشار : ۲۶مهر ۱۴۰۳ ساعت 19:49

۳۶ واحد نمونه استاندارد گیلان با حضور استاندار تجلیل شدند

36 واحد نمونه استاندارد گیلان با حضور استاندار تجلیل شدند

همزمان با هفته استاندارد، 36 واحد نمونه استاندارد گیلان امروز (پنجشنبه) با حضور نماینده عالی دولت در استان تجلیل شدند.
به گزارش نیمرخ/ استاندار گیلان در همایش نکوداشت سالروز جهانی استاندارد با بیان اینکه استاندارد فقط شامل کالا و خدمات بیمه‌ای، بانکداری، انبارداری و گمرکی نیست، بیان کرد: استاندارد باید در تولیدات، حامل‌های انرژی، خدمات و بخش دولتی نیز رعایت شود.

توسعه محقق نشده به این دلیل است که استاندارد عمل نشده است

«هادی حق‌شناس» افزود: موقعیت جغرافیایی کشورمان به لحاظ برخورداری از معادن، گاز، برق، آب، کریدورهای حمل و نقلی بسیار مهم و استراتژیک است؛ لذا اگر
وی با بیان اینکه با گام برداشتن در مسیر استانداردسازی می‌توانیم آینده امیدواری برای نسل‌ آینده ترسیم کنیم، گفت: در رشت ۶ هزار لیتر بر ثانیه آب تولید می‌شود که ۳۷ درصد به مقصد نمی‌رسد؛ استاندارد این موضوع درجهان ۱۰ تا ۱۵ درصد است؛ اگر استاندارد رعایت شود قطعا کیفیت زندگی تغییر خواهد کرد و سطح رفاه افزایش خواهد یافت.
استاندار گیلان با بیان اینکه وضعیت بازنشستگان مطلوب نیست اظهار کرد: اگر کشورهای پیشرفته توانسته‌اند به توسعه دست یابند به دلیل رعایت استانداردها است؛ طبق استاندارد باید به ازای هر بازنشسته سه شاغل داشته باشیم که از کسورات شاغلان حقوق بازنشستگان پرداخت شود، اما متاسفانه این موضوع رعایت نشده است.
وی در پاسخ مدیران صنایعی که مشکلات خود را در این همایش مطرح کردند، گفت: این مشکلات در کمسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

راه اندازی آزمایشگاه‌های کالیبراسیون طی موافقت با کشورهای اوراسیا


«حسن خانه زر» رئیس مرکز اندازه شناسی اوزان و مقیاسهای سازمان ملی استاندارد نیز در این بابیان اینکه راه اندازی آزمایشگاه‌های کالیبراسیون در کشور در قالب موافقت‌نامه به صورت منطقه‌ای با کشورهای اوراسیا در حال انجام است، گفت: درصورت عضویت ایران در آزمایشگاه بین المللی کالیبراسیون، قابلیت ردیابی آزمایشگاهی کالاهای ایرانی وجود خواهد داشت که موفقیت بزرگی بر موفقیت‌های کشور ما اضافه می‌کند.
آزمایشگاه های کالیبراسیون تایید صلاحیت شده بر اساس استاندارد باید الزامات استاندارد ایران- ایزو- آی ای سی ۱۷۰۲۵ را برآورده کنند و توسط مراجع تایید صلاحیت مانند مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یا سازمان های بین المللی مورد ارزیابی و صدور گواهینامه قرار گیرند.
رئیس مرکز اندازه شناسی اوزان و مقیاسهای سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه به نظر کارشناسان و صاحبنظران قانون استاندارد از قوام بالایی برخوردار است، گفت ؛  این قانون ظرفیت های بالقوه ی بسیاری دارد که بالفعل نشده‌اند و می تواند گره‌های بزرگی از کیفیت کالاهای صادراتی کشور را باز کند.
وی گفت: فعالان اقتصادی و صنعتی از اهمیت استاندارد کالا در ارتباط با صنعت دنیا آگاهند و تمام تلاش خود را برای عرضه کالا با بهترین کیفیت بکار می بندند؛ فعال اقتصادی برای عرضه کالای خود در عرصه‌ های بین المللی باید دارای تائیدیه کامل آزمایشگاهی باشد که این موارد در آزمایشگاه‌های ارزیابی انطباق فنی دنیا مورد سنجش قرار می‌گیرند.
وی اظهار کرد: اگر بتوانیم این تائیدیه‌های بین المللی را به صورت زنجیره‌ای در داخل کشور انجام دهیم به این معنا خواهد بود که کالای صادر شده مورد تایید همه کشورهاست؛ این اتفاق مهم از خروج ارز جلوگیری می کند.

اجرای طرح پایش کم فروشی و بسته‌بندی در گیلان


«مجتبی معصوم‌ نژاد» مدیر کل استاندارد گیلان هم در این همایش گفت: سازمان ملی استاندارد ایران باور دارد استاندارد سازی در دنیای کنونی به یک علم تبدیل شده است؛ در دنیای امروز استانداردها از کالا و خدمات فراتر رفته و به صورت مستمر و هدفمند در یک مسیر ترسیم شده پویا و زنده به حوزه های مختلفی چون محیط زیست فرهنگ ایمنی بهداشت و غیره وارد شده است.
معصوم‌ نژاد ادامه داد: امروزه تولیدکنندگان باور دارند برای پاسخگویی به نیاز بازار داخلی و صادراتی و تولیدات بدون مرز باید قوانین معیارها و الزامات استانداردهای فراسرزمینی را مد نظر قرار دهند و از سازمان ملی استاندارد مطالبه دارند.
وی تاکید کرد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ طرح پایش کم فروشی و بسته‌بندی به طور جدی و مستمر اجرا شد که مطابق آمار کاهش میزان کم فروشی در بسته بندی‌های کالا از ۴۱ درصد به زیر ۱۵ درصد رسید؛ طرح محاسبه نرخ رشد کیفیت با ۲۴ شاخص کیفیت نیز بصورت آماری و علمی تحلیل شد.
وی اظهار کرد: شاخص‌های رضایت و کیفیت برای صنایعی چون مواد غذایی شوینده‌ها و محصولات شیمیایی محصولات سلولزی و همچنین کالای خانگی که شرایط رقابتی دارند به ۷۰ درصد رسیده است.


رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان نیز به مشکلات قطعی برق و گاز صنایع استان در فصل‌های تابستان و زمستان اشاره کرد و افزود: به واحدهای استان به دلیل این قطعی های مکرر خسارت‌های مالی بسیاری وارد شد و هم اینک ۶۹ واحد صنعتی استان در توقیف بانکهاست.
اکبر تطهیری مقدم خواستار رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی شد و اظهار کرد: باید چاره‌ای برای جبران خسارت این واحدهای خسارت دیده از قطعی برق اندیشیده شده و پیشنهاد می‌شود بخشی از مالیات این واحدهای صنعتی بخشیده شود.
گفتنی است مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد در گیلان با حضور مسئولان کشوری و استانی، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع، صبح امروز (پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳) در محل تالار مرکزی شهر رشت برگزار شد و از واحدهای تولیدی، خدماتی آزمایشگاهی، مدیران کنترل کیفیت، شرکت های بازرسی و سفیران فعال در حوزه استاندارد، تجلیل شدند.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید