رئیس اورژانس پیش بیمارستانی چهارمحال و بختیاری با ابراز نگرانی از افزایش بیسابقه تماسهای مزاحم با اورژانس ۱۱۵ گفت: تنها یک نفر در سال جاری بیش از ۳۸۰۰ بار با مرکز تماس گرفته و موجب اخلال در خدماترسانی به بیماران شده است.
به گزارش نیمرخ به نقل از فانا، محمود شمسیپور دهکردی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی چهارمحال و بختیاری با هشدار نسبت به خطرات تماسهای غیرضروری و مزاحمت تلفنی، گفت: متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون یک مرد مسن با برقراری بیش از ۳۸۰۰ تماس مزاحمت تلفنی، خطوط ۱۱۵ را اشغال کرده است؛ این در حالی است که در تیر ماه سال جاری تنها در یک روز، این فرد بیش از ۴۰۰ تماس مزاحمت با اورژانس برقرار کرده است.
وی با اشاره به تاثیر مستقیم این تماسها بر عملکرد اورژانس افزود: تماسهای بیمورد و مزاحمتهای تلفنی نه تنها خطوط ارتباطی را اشغال میکند، بلکه جان بیماران واقعی را به خطر میاندازد. این موضوع موجب تاخیر در اعزام آمبولانسها، کاهش تمرکز اپراتورها و اختلال در روند امدادرسانی میشود.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۴ تیر ماه، بیش از ۶۸ هزار تماس با مرکز ارتباطات اورژانس برقرار شده که از این تعداد ۱۴ هزار مورد منجر به اعزام بیماران شده و متاسفانه ۹ هزار و ۶۵۶ تماس نیز مزاحمت تلفنی بوده است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم برخورد جدی با مزاحمان تلفنی افزود: در برخی استانها، مجازاتهای تکمیلی همچون شستوشوی آمبولانس یا انجام خدمات عمومی برای افراد خاطی در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: در تهران نیز خطوط مزاحمان مسدود و متخلفان به خدمات اجتماعی محکوم میشوند. البته در چهارمحال و بختیاری برخی افراد به جزای نقدی محکوم شدهاند اما به نظر میرسد بازدارندگی کافی ندارد.
شمسیپور خاطرنشان کرد: نیروهای اورژانس ۱۱۵ شبانهروز برای نجات جان مردم تلاش میکنند و از مردم انتظار داریم با رعایت اخلاق اجتماعی، فقط در مواقع ضروری با اورژانس تماس بگیرند تا امکان خدمترسانی سریع و موثر برای بیماران واقعی فراهم شود.