مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان از رشد ۱۰ درصدی صادرات کالا و افزایش ۱۹۶ درصدی در ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی از مجتمع بندری انزلی طی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
به گزارش نیمرخ/ حسین یونسی در گفتوگو با ایرنا افزود: رشد ۱۰ درصدی صادرات کالا و افزایش ۱۹۶ درصدی در ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی طی هفت ماه گذشته نشاندهنده روند صعودی فعالیتهای تجاری در این بندر مهم شمال کشور است.
وی اضافه کرد: در این مدت، بیش از ۳۲۶ هزار تن کالای صادراتی از طریق بندر انزلی به مقاصد مختلف صادر شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد را نشان میدهد.
یونسی افزود: این کالاهای صادراتی عمدتاً شامل مصالح ساختمانی، مواد خوراکی و محصولات تولیدی استانهای شمالی کشور بوده که از طریق این بندر به بازارهای هدف منطقهای و فرامنطقهای ارسال شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به افزایش چشمگیر تردد کالا در مسیرهای بینالمللی اظهار کرد: در بخش ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی نیز بالغ بر۷۷ هزار تن کالا از طریق بندر انزلی جابهجا شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجه ۱۹۶ درصدی را نشان میدهد.

یونسی این روند را نشانهای از افزایش اعتماد صاحبان کالا و شرکتهای حملونقل بینالمللی به ظرفیتهای بندر انزلی دانست و گفت: طی این مدت در مجموع یکمیلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا در مجتمع بندری انزلی تخلیه و بارگیری شده و ۳۳۶ فروند کشتی نیز به این بندر وارد شده است.
به گفته وی، توسعه زیرساختهای بندری، تجهیز اسکلهها و تسهیل فرایندهای گمرکی از جمله عواملی است که موجب افزایش رقابتپذیری بندر انزلی در میان بنادر شمال کشور شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تأکید کرد: بندر انزلی با توجه به موقعیت راهبردی خود در حاشیه دریای خزر، نقش مهمی در تحقق اهداف تجارت دریایی، توسعه صادرات غیرنفتی و گسترش همکاریهای منطقهای ایران با کشورهای حاشیه خزر ایفا میکند و برنامهریزی برای ارتقای ظرفیت عملیاتی این بندر با جدیت ادامه دارد.
مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقهترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب میشود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بینالمللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا (کریدور تراسیکا به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را به منظور اتصال کشورهای آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، یاد می شود) از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیکترین و مقرون به صرفهترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتیهای ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.