شهر-رشت-در-بسیاری-از-حوزه-ها-پیشتاز-و-مهد-مقاومت-بود<-span><-span><-span><-strong><-p> " /> شهر-رشت-در-بسیاری-از-حوزه-ها-پیشتاز-و-مهد-مقاومت-بود<-span><-span><-span><-strong><-p> " />
کد خبر : 6179 تاریخ انتشار : ۲۳دی ۱۴۰۱ ساعت 22:47

محقق و پژوهشگر حوزه مقاومت گیلان :

شهر رشت در بسیاری از حوزه ها پیشتاز و مهد مقاومت بود


	شهر رشت در بسیاری از حوزه ها پیشتاز و مهد مقاومت بود

محقق و پژوهشگر حوزه مقاومت گیلان گفت: شهر رشت در بسیاری از حوزه‌های مقاومت از دیرباز تاکنون پیشتاز و مهد مقاومت بود و مردم این دیار هرگز از کمک و حمایت نهضت جنگل دست برنداشتند.

به گزارش نیمرخ گیلان/ مهدی کاسی در دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت رشت‌ اظهار داشت: ایران از دیرباز مهد مقاومت بوده و خاندان آل بویه عزاداری امام حسین(ع) را در کشور رسمی و برای اولین بار اذان را به سبک شیعه ابداع کردند.

وی ضمن اشاره به بخشی از تاریخ این استان ابراز داشت: پیش از نهضت جنگل نبرد پیله داربن اتفاق افتاد که در آن مردم گیلان در برابر روسها ایستادند و به خاطر  مقاومت  آن روز گیلانیان، روسها نتوانستند به هدف خود که فتح تهران بوده برسند.

محقق و پژوهشگر حوزه مقاومت گیلان از میرزا کوچک جنگلی به عنوان مهم ترین شخصیت بین المللی قبل از حضرت امام خمینی(ره)  یاد کرد و افزود: تمام نظریه پردازان جنگهای چریکی سالها پس از نهضت جنگل و به تاسی از آن عمل کردند ؛ چنانکه چگوارا به وضوح در یادداشت های خود از نهضت جنگل به عنوان الگوی خود نام می برد.

وی ابراز داشت: میرزا کوچک جنگلی به قدری بزرگ است که یک چهره بین المللی و مقتدر محسوب می‌شود و تاریخ گواه این است که او هرگز دربرابر روسها سر تعظیم فرود نیاورد.

این محقق و پژوهشگر حوزه مقاومت گیلان ادامه داد: «رشت» شهر مقاومت به حساب می‌آید و مردم این دیار هرگز از کمک و حمایت نهضت جنگل دست برنداشتند.

کاسی با بیان اینکه شهر رشت در بسیاری از حوزه های مقاومت از دیرباز تاکنون پیشتاز و مهد مقاومت بوده است، اذعان کرد: در هشتم دی ماه ۱۳۲۹ شهر رشت ندای ایت الله کاشانی را لبیک گفت و اجتماع تاریخی عظیمی پدید آورد و بدین وسیله در نهضت ملی شدن صنعت نفت پیشگام شد.

وی در پایان در ضمن یاد و خاطره هشت هزار شهید استان گیلان در جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: اولین استاندار شهید کشور گیلانی است و این استان شهیدان بزرگواری همچون حسین املاکی  و مرتضی حسین پور را که مظهر مقاومت است، در خود جای داده است.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید