افزایش-سرطان-روده-بزرگ-در-شرق-گیلان<-strong><-span><-span><-p> " /> افزایش-سرطان-روده-بزرگ-در-شرق-گیلان<-strong><-span><-span><-p> " />
کد خبر : 6378 تاریخ انتشار : ۸بهمن ۱۴۰۱ ساعت 23:50

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد استان هشدار داد

افزایش سرطان روده بزرگ در شرق گیلان


	افزایش سرطان روده بزرگ در شرق گیلان

دکتر منصور قناعی گفت : سرطان‌های«معده، روده و پروستات» در بین میان مردان گیلانی و سرطان‌های «پستان، روده و معده» در میان زنان گیلان شایع است .

به گزارش نیمرخ گیلان/ دکتر «فریبرز منصور قناعی» رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد استان گیلان در نشستی خبری که به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان برگزار شد، گفت: شایع‌ترین نوع سرطان و فوت بر اثر این بیماری، انواع سرطان‌های گوارشی است.
وی افزود: اگرچه ژنتیک عامل اصلی سرطان است، اما عوامل محیطی نقش پررنگی در زنجیره سرطان دارند و سرطان در واقع رشد بیش از حد یک بافت بوده که سبب افزایش بیش از حد سلول‌های نابالغ خواهد شد.

دکتر منصور قناعی با بیان اینکه هر بار مصرف قلیان به میزان مصرف یک پاکت سیگار مضر است، گفت: مصرف تنباکو ۲۲ درصد مرگ ناشی از سرطان‌ها را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چاقی، مصرف غذاهای ناسالم، عدم تحرک و سوءمصرف الکل از عوامل اصلی بروز سرطان هستند، عنوان کرد: عفونت ها، تماس با مواد یونیزه ، آلودگی هوا وHPV  نیز از دیگر عوامل این بیماری است.

سرطان معده در گیلان بسیار شایع است

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد استان گیلان با اشاره به اینکه سرطان ریه اولین مورد سرطان در جهان برای مردان است، گفت: سرطان معده میان مردان در دنیا رتبه چهارم را دارد، اما در گیلان متاسفانه بسیار شایع است.

منصور قناعی همچنین با بیان اینکه سرطان پستان از مهمترین موارد این بیماری در دنیا میان زنان است، گفت: علیرغم این که آمار سرطان معده در گیلان بالا است، اما در آمریکا حتی در میان ۱۰ مورد نخست نیز قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه پس از سوانح رانندگی و بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها سومین عامل مرگ و میر در ایران هستند، گفت: اگرچه میزان سرطان در ایران از متوسط دنیا کمتر می‌باشد، اما بروز سرطان در ایران رو به افزایش است.

سرطان پستان و روده بزرگ شیب بزرگتری در گیلان دارند

وی سن بالا را یکی از ریسک فاکتورهای سرطان در ایران عنوان کرد و گفت: سرطان پستان و روده بزرگ شیب بزرگتری در گیلان دارند، سرطان روده بزرگ در گیلان نسبت به میانگین، شیب سه برابری دارد که بیشترین میزان آن نیز در شرق گیلان دیده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد استان گیلان با اشاره به میانگین آماری موارد سرطان در ایران گفت: از هر ۱۰۰ هزار نفر به صورت میانگین ۱۵۸ مورد سرطان به ثبت رسیده است. این آمار در گیلان ۱۷۷ مورد برای آقایان در هر ۱۰۰ هزار نفر و ۱۴۱ مورد برای زنان در هر ۱۰۰ هزار نفر است؛ همچنین ۱۵۷ مورد از موارد آقایان و ۱۲۹ مورد از موارد بانوان High Risk محسوب می‌شوند.

دکتر منصور قناعی با بیان اینکه سرطان‌های معده، روده و پروستات به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان گیلانی است، افزود: سرطان‌های پستان، روده و معده نیز به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان گیلان است و تشخیص زودهنگام سرطان از عوامل مهم در درمان است.

وی در خاتمه تاکید کرد: برای پیشگیری از سرطان می‌بایست دخانیات را کنار گذاشت، به مصرف غذاهای سالم روی آورد و همچنین در زمینه واکسیناسیون به موقع کودکان اقدام لازم را انجام داد، همچنین باید بدانیم که کمتر قرار گرفتن مقابل آفتاب و همچنین شیردهی توسط مادر، ریسک بروز سرطان ها را کاهش می‌دهد.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید