به گفته مجری طرح آزادراه منجیل_رودبار، از دی ماه سال جاری تردد آزمایشی در این آزادراه آغاز و در دهه فجر بهطور کامل این پروژه به بهرهبرداری خواهد رسید و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
به گزارش نیمرخ به نقل از فارس، استان گیلان دارای ظرفیتهای بالقوهای در حوزههای کشاورزی، صنعتی و اقتصاد دریاست ولی هنور در این استان برخی پروژههای عمرانی بر زمین ماندهای وجود دارد که تکمیل آن منجر به رشد گیلان در حوزههای مختلفف میشود.
تآثیر مستقیم هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار در کاهش بار ترافیکی گیلان
در سال جاری شاهد حضور بیش از 20 میلیون مسافر به گیلان بودیم که اغلب آنان از محور رشت به قزوین وارد استان شدند و همین امر باعث ایجاد ترافیک در جاده رودبار به رشت شد؛ به طوری که در تعطیلات آخر تابستان شاهید ترافیکی به طول 30 کیلومتر در این محور بودیم.
به منظور کاهش بار ترافیکی در رودبار مقرر شده بود تا هشت کیلومتر آزادراه منجیل به رودبار احداث شود، ولی هنوز با گذشت چندین سال هنوز این پروژه که بهدلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونلها و پلهای زیاد، به زعم مسؤولان یکی از پیچیدهترین و سختترین آزادراههای کشور به شمار میرود نیمه تمام مانده است.
آبان ماه وعدهای غیرقابل اجرا برای تکمیل آزادراه منجیل ـ رودبار
در عین حال مردم شهرستان رودبار در اوج ترافیک دچار مشکلات فراوانی میشوند و اهالی برخی از روستاها تا رسیدن به شهر چندین ساعت در ترافیک میمانند و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار از این جهت هم حائز اهمیت است.
در طی سالیان گذشته مسؤولان وزارت راه و شهرسازی تاریخهای متعددی را برای زمان تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار اعلام کرد که در آخرین اظهار نظر، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در بازدید از این پروژه و در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ گفته بود که تکمیل این آزادراه با ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی تا آبان ماه سال جاری به بهرهبرداری برسد که تاکنون پیشرفت چشمگیری در خصوص تکمیل این آزادراه به مشاهده نمیشود.
درخواست مردم رودبار از مسؤولان برای توجه به معیشت آنان در تکمیل آزادراه
شهرستان رودبار یکی از قطبهای تولید زیتون در کشور محسوب میشود و چیزی بالغ بر ۱۰۰ الی ۱۵۰ فروشگاه بزرگ و زنجیرهای فروش زیتون و محصولات فرآوری شده در آن وجود دارد که به گفته برخی افراد یکی از علل عدم تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار، نارضایتی مردم و کسبه از اجرای این پروژه است.
به گفته یکی از اهالی رودبار، شغل اصلی مردم این شهرستان تولید زیتون است و بخش اعظمی از مردم رودبار از این طریق امرار معاش میکنند، لذا احداث هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار باعث عبور مسافرین از مسیر دیگر و متعاقب آن، عدم توقف خودروها برای خرید زیتون میشود و آیا مسؤولان برای معیشت مردم شهر رودبار که بخش عمده درآمدشان از فروش رودبار است فکری کردهاند.
این شهروند رودباری میگوید: «بنده در ایام تعطیلات اربعین حسینی مسیر ۲۰ دقیقهای لوشان به رودبار را ۶ ساعت پشت ترافیک ماندم و معتقدم تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار منجر به کاهش بار ترافیکی در منطقه و در نتیجه توسعه گیلان میشود ولی از مسؤولان انتظار دارم که یک نقطهای را تعیین و در آنجا با احداث یک مجتمع گردشگری به معیشت زیتونفروشان کمک کنند.»
اختصاص۳۵۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رئیس جمهور برای تکمیل آزادراه منجیل ـ رودبار
به گفته میلاد دوستی مجری طرح آزادراه منجیل رودبار، از نخستین قطعه آغاز شده برای احداث این آزارداه، ۱۷ سال میگذرد و این قطعه تا سال ۹۷ بدون هیچگونه پیشرفتی بلاتکلیف باقی میماند تا در همان سال قرار دادی منعقد و طرحهایی برای آزادسازی اراضی در مسیر این پروژه تصویب میشود ولی این آزادسازی انجام نشده و همین امر سبب بازدید رئیس جمهور این پروژه در سفر خود به گیلان میشود.
مجری طرح آزادراه منجیل رودبار میگوید: «در سفر هیئت دولت به گیلان و با دستور رئیس جمهور ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار مصوب و در سریعترین زمان ممکن ابلاغ و تخصیص داده میشود.»
عدم آزادسازی اراضی و ایمنسازی عمده دلیل طولانی شدن تکمیل آزادراه منجیل ـ رودبار
یکی از عمده مشکلات موجود بر سر راه افتتاح هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار مسئله آزادسازی اراضی، ایمنسازی پروژه و احداث پل و تونلهای متعدد بود ولی با دولت سیزدهم اهتمام ویژهای برای تکمیل این طرح مهم داشته و ۱۰۰ درصد اعتبار تخصیص داده شده برای این طرح تحقق شد.
به گفته مجری طرح آزادراه منجیل ـ رودبار بعد از اختصاص اعتبار به این پروژه، سریعا کارهای اجرایی آغاز و در قطعه نخست به طول سههزار ۲۰۰ متر کار ساخت پل و تونل آغاز و اکنون جادهای که متصل به آزادراه میشود کار روسازی آن در حال انجام بوده و از اواخر ماه جاری کار اتصال گاردریل بهطور کامل انجام میشود.
تأکید وزارت راه و شهرسازی در ایمنسازی آزادراه منجیل رودبار
طبق گفتههای میلاد دوستی، عمده مشکل پروژه هشت کیلومتر آزادراه منجیل رودبار مربوط به قطعه دوم آن است که شامل ۲ تونل و ۲ پل بوده و از زیر مسکن مهر میگذرد که کار ساخت یکی از این ۲ تونل به اتمام رسیده و دیگری تنها ۳۰۰ متر آن باقی مانده است.
آنطور که مجری طرح آزادراه منجیل ـ رودبار میگوید با توجه به وضعیت خاص منطقه و اتفاق رخ داده درر جاده چالوس، اقدامات ایمنسازی آزادراه هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـرودبار مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.
تردد آزمایشی مسافرین از آزادراه منجیل ـ رودبار در دیماه سال جاری
به گفته مسؤولان وزارت راه و شهرسازی علاوه بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت شده از محل سفر رئیس جمهور به گیلان، برای تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار درخواست بودجهای دیگر با میزان اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان داده شده است که ۳۰۰ میلیارد آن دریافت و مابقی تا پایان ماه جاری تخصیص داده میشود.
مجری طرح آزادراه منجیل ـ رودبار همچنین این قول را داده است از دی ماه تردد آزمایشی در این آزادراه آغاز و در دهه فجر بهطور کامل این پروژه به بهرهبرداری خواهد رسید و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
اخیرا صحبتهایی در فضای مجازی مبنی بر نارضایتی اهالی رودبار و کسبهها مبنی بر احداث هست کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار مطرح شد که به گفته مجری طرح آزادراه منجیل رودبار، طرحهایی در این خصوص در دست بررسی بوده و اماکنی هم برای احداث مجتمعهایی پیشبینی شده ولی این طرحها با رعایت ضوابط و نظر اهالی رودبار اجرایی میشود.
دوستی میگوید: «تا زمان احداث مکانی جدید برای زیتونفروشان رودباری، حتی با احداث هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار هم، تردد از جاده فعلی امکانپذیر است و منع ترددی وجود ندارد.»
بدونشک افتتاح و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل ـ رودبار علاوه بر کاهش بار ترافیکی در اصلیترین مبادی ورودی گیلان، منجر به افزایش ورود مسافر به این استان و کاهش مسافت طی شده از تهران به گیلان میشود ولی تمامی این موارد مستلزم جانمایی مکانی مناسب برای بازاریان رودبار به منظور امرار معاش است.