پیش بینی برداشت ۱۶ هزار تن زیتون در گیلان

پیش بینی برداشت ۱۶ هزار تن زیتون در گیلان

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۶ هزار تن زیتون از باغات بارور استان به ارزش اقتصادی ۹۶۰ میلیارد تومان برداشت شود.
به گزارش نیمرخ/ صالح محمدی از آغاز برداشت زیتون از باغات بارور شهرستان رودبار خبر داد و اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال ۱۶ هزار تن زیتون از باغات بارور استان به ارزش اقتصادی ۹۶۰ میلیارد تومان برداشت شود.
وی زیتون را یکی از محصولات استراتژیک استان گیلان دانست و افزود: شهرستان رودبار با قدمت چندین هزار ساله قطب تولید زیتون کشور است و یکی از افتخارات استان گیلان ایجاد بازارچه فروش محصولات زیتون در رودبار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان در توسعه باغ های زیتون، یادآور شد: زیتون محصولی ارزآور است و چرخه مالی شهرستان رودبار به این محصول متکی است و سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه توسعه این باغ ها را در دستور کار خود قرار داده است.
محمدی با اشاره به آغاز برداشت محصول روغنی زیتون خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم امسال ۴۰ درصد محصول زیتون به صورت روغنی و ۶۰ درصد به صورت کنسروی برداشت شود.
وی ادامه داد: بالغ بر ۲۲ هزار بهره بردار در گیلان در حال تولید زیتون هستند و ۱۰ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت ۲۴ هزار تن به صورت صنعتی در گیلان فعال است و بالغ بر ۱۰۰ واحد به صورت سنتی و نیمه سنتی و مدرن به تولید، فرآوری و بسته بندی محصول زیتون می پردازند.
وی با اشاره به سال "آور و نیاور" در محصولات زراعی و خصوصا زیتون، گفت: برای باغ‌های زیتون رودبار امسال سال نیاور بود و پیش بینی شده ۱۶ هزار تن محصول از ۸۹۴۵ هکتار باغ بارور محصول برداشت شود و امیدواریم با عملیات مدیریت باغ توسط باغداران مانند هرس مناسب، تغذیه خوب و مدیریت آفات و بیماری ها، سال بعد سال آور باشد و شاهد افزایش محصول در واحد سطح باشیم.