پایان برداشت برنج در گیلان

پایان برداشت برنج در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، از پایان برداشت برنج در شالیزارهای استان خبر داد و گفت: تولید ۱.۱ میلیون تن شلتوک پیش بینی می شود.
به گزارش نیمرخ به نقل از ایسنا، صالح محمدی از پایان عملیات برداشت برنج در شالیزارهای استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۲۳۷ هزار و ۲۵۰ هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان، زیر کشت برنج رفت.
وی با اشاره به کشت مکانیزه برنج در ۲۰۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری، افزود: سطح برداشت مکانیزه محصول برنج نیز ۲۱۰ هزار هکتار بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه طبق پیش بینی ها تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۵۰۸ تن شلتوک(اعم از کشت اول و راتون) برآورد می شود، گفت: سطح زیر کشت ارقام بومی شامل هاشمی، علی کاظمی، جمشید جو و... ۲۲۵ هزار و ۳۶ هکتار بوده است.
وی همچنین سطح زیر کشت ارقام پرمحصول را ۱۲ هزار و ۲۱۴ هکتار دانست و خاطرنشان کرد: ارقام پرمحصول کشت شده نیز شامل خزر، شیرودی، فجر آنام و گیلانه است.
محمدی با بیان اینکه در سال زراعی جاری حدود ۳۰۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی به امر زراعت برنج پرداختند، عنوان کرد: ۳۰ درصد از کل برنج تولیدی کشور توسط شالیکاران گیلانی تامین می شود.

آغاز صادرات کیوی گیلان از ابتدای مهرماه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین از آغاز عملیات صادرات محصول کیوی باغات این استان از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: گیلان یکی از استان های تولیدکننده محصول کیوی است.
محمدی گفت: در پی درخواست سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان توسعه تجارت ایران مجوز صادرات کیوی توسط تجار و باغداران استان از ابتدای مهرماه به مقصد کشورهای صادراتی آغاز خواهد شد.
وی افزود: استان گیلان با دارا بودن بیش از ۷۵۰۰ هکتار باغ کیوی یکی از استان‌های تولیدکننده محصول کیوی است و این محصول ارزشمند صادراتی و ارزآور در اشتغال و درآمد کشاورزان استان سهم بسزایی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان یادآور شد: رسیدگی به مسائل و مشکلات کیوی کاران استان همواره در میز تخصصی کیوی این سازمان پیگیری می‌شود.
محمدی پیگیری آغاز صادرات کیوی از ابتدای مهرماه را یکی از درخواست‌های کیوی‌کاران استان در میز تخصصی کیوی دانست و خاطرنشان کرد: امید است با تحقق این امر شاهد رشد و شکوفایی صنعت کیوی در استان گیلان و کشور باشیم.