معاون علمی رئیس جمهور در نشست با نخبگان گیلان:

نخبگان باید بر اساس «شایسته سالاری» حمایت شوند/ «گیلان» سرشار از نخبگان است

نخبگان باید بر اساس «شایسته سالاری» حمایت شوند/ «گیلان» سرشار از نخبگان است

معاون علمی رئیس جمهور گفت: استان گیلان در علم، دانش و نخبه پروری در کشور سهم دارد و نیروهای نخبه و باهوش پای کار در گیلان ظرفیت خوبی برای این استان به شمار می‌روند.
به گزارش نیمرخ/ دکتر «حسین افشین» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان عصر امروز در نشست با نخبگان، برگزیدگان المپیادهای علمی، روسای دانشگاه ها و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه های گیلان گفت: احترام به افراد نخبه و حمایت از آنان، نقش مهمی در تاثیرگذاری این چهره های توانمند در جامعه دارد.
نخبگان باید بر اساس شایسته سالاری حمایت شوند
دکتر افشین گفت: بسته‌های حمایتی از نخبگان باید با کمک و همفکری قشر نخبه انجام شود چون آنان بهتر با مسایل و مشکلات حوزه خود آشنا هستند از این رو در تهیه این بسته‌ها نقش موثری خواهند داشت.
وی با بیان اینکه فراخوان طرح‌های نخبگان برای تهیه بسته حمایتی از آنان ارائه خواهد شد، اضافه کرد: نخبگان باید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند و احترام به افراد نخبه و حمایت از آنان نقش مهمی در تاثیرگذاری این چهره های توانمند در جامعه دارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نخبگان باید بر اساس شایسته سالاری حمایت شوند، اضافه کرد: تلاش بر آن است که عده‌ای از نخبگان کارآفرین باشند و برخی هم شرکت دانش بنیان راه‌اندازی کنند تا ضمن بالفعل کردن ظرفیت ها، دغدغه اشتغال نداشته باشند.
وی با بیان اینکه نخبه باید به دنبال کارآفرینی برای دیگران باشد، اظهار کرد: در عین حال دستگاه‌های اجرایی نیز به جامعه نخبگان نیاز دارند که در این راستا می‌توان از ظرفیت‌ها و استعدادهای آنان برای پیشبرد بهتر امور و حرکت به سمت بهبود استفاده کرد.
وی با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای نخبگان در گیلان و با بیان اینکه این استان در علم، دانش و نخبه پروری در کشور سهم دارد، اضافه کرد: نیروهای نخبه و باهوش پای کار در گیلان ظرفیت خوبی برای این استان به شمار می‌روند.

«گیلان» سرشار از نخبگان است
دکتر «هادی حق شناس» استاندار گیلان هم در این نشست با اشاره به جایگاه ارزشمند نخبگان در کشور گفت: نخبگان از چاه نفت بسیار مهم‌تر هستند، چاه نفت منبع تمام شدنی است اما نخبگان مولدهای دائمی هستند و باید ظرفیت عظیم جامعه نخبگانی و اندیشمندان برای حل مسائل در حوزه های مختلف پای کار بیاید.
وی گفت: نخبگان ضمن اینکه خودشان مولدهای دائمی هستند، می توانند سرچشمه مولدهای دیگر باشند.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم توجه به جامعه نخبگان و استفاده از توانایی آنان ادامه داد: گروه حل مساله باید تشکیل شود، نخبگان در قالب کارگروه به طور قطع می‌توانند به حل مسایل جامعه کمک شایانی کنند.
استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت های جامعه نخبگان در استان بیان کرد: گیلان سرشار از نخبگان است که بسیار واضح است که باید از ظرفیت های آنان برای حرکت به سمت بهبود و ارتقاء بخش های مختلف استفاده شود.
وی همچنین با مهم دانستن دستیابی به دانش روز دنیا اضافه کرد: در قرن جاری ملت‌هایی موفق خواهند شد که مسلط به علم هوش مصنوعی، ژنتیک و کوانتوم باشند، با تسلط بر این سه علم زندگی راحت‌تر و توسعه سریعتر خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه زیرساخت‌های دانش‌بنیان در گیلان بیان کرد: زیرساخت شرکت‌های‌ دانش بنیان را با اقدامات علمی و کارشناسی در پارک علم و فناوری توسعه خواهیم داد.

گیلان نخبگان و ستارگان درخشانی را به کشور معرفی کرده است
دکتر «فرهاد شیرینی» رئیس بنیاد نخبگان گیلان هم در این نشست گفت: گیلان نخبگان و ستارگان درخشانی را به کشور معرفی کرده که آوازه آنها از کشور بیرون رفته و مایه افتخار است.
دکتر شیرینی گفت: آیت الله بهجت فومنی، آیت الله رودباری، کوشیار گیلانی، دکتر آذراندامی، دکتر فضل الله رضا، پروفسور سمیعی، دکتر ابوالفضل درویزه، دکتر محمد معین، استاد جعفر خمامی زاده، شیون فومنی، نامجو و سیروس قایقران از جمله نخبگان و ستارگان درخشان گیلان در حوزه های مختلف هستند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان گیلان در ادامه با تشریح برنامه‌های این مجموعه در سال جاری بیان کرد: انعقاد قرارداد ۲ طرح هیات اندیشه ورز شامل تحول در کشاورزی استان و مهاجرت، انعقاد سه طرح پسا دکتری، ارائه ۷۵ طرح در نخستین گفتمان ملی نخبگان و اجرای ۱۳ برنامه هویتی، معرفتی و مشاوره از جمله این برنامه‌هاست.
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بیان کرد: به مناسبت دهم مهر روز ملی نخبگان برنامه‌های مختلفی اعم از افتتاح کتابخانه در خانه علم زنده یاد دکتر ابریشم چیان در دانشگاه گیلان، افتتاح اتاق نخبگان در سازمان جهاد دانشگاهی، نواختن زنگ نخبگی در مدارس سمپاد رشت و لاهیجان، نشست صمیمی با دانش‌آموزان دبیرستان استعدادهای درخشان پسرانه میرزاکوچک رشت، برگزاری سه برنامه بازدید دانش آموزی از دهکده فناوری و نوآوری فشتام رشت  و ...انجام شده است.
شایان ذکر است چند تن از اعضای هیات دانشگاه گیلان نیز در این نشست به بیان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود در حوزه نخبگی پرداختند.