اثرات یک شب بی خوابی، روی مغز دو هفته دوام دارد

اثرات یک شب بی خوابی، روی مغز دو هفته دوام دارد

بر اساس نتایج آخرین تحقیق انجام ‌گرفته، مغز دو هفته زمان برای رهایی از اثرات مضر یک شب کم‌خوابی نیاز دارد.
به گزارش نیمرخ/ روسیه الیوم در گزارشی اعلام کرد، نتایج تحقیق جدید انجام‌شده نشان می‌دهد بی‌خوابی شبانه می‌تواند تا دو هفته بر مغز فرد اثرگذار باشد.
بر اساس نتایج این تحقیق، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مغز انسان نمی‌تواند خود را با تغییرات ناگهان و خارج از ریتم زندگی معمول وفق بدهد و فقط قادر است به مرور زمان خود را با شرایط وفق دهد.
دانشمندان در یک تحقیق طولانی‌مدت توانستند فعالیت‌های مغزی و رفتارهای افراد را برای پنج ماه و با استفاده از عملیات پایش و جمع‌آوری اطلاعات از طریق دستگاه‌های قابل حمل و نصب‌شده روی تلفن‌های هوشمند مورد بررسی قرار بدهند.
نتایج تحقیقات آنها نشان داد، رفتارهایی مانند تمرکز، تحت تاثیر کم‌خوابی قرار گرفت اما این امر برای کمتر از یک هفته به طول انجامید، همچنین مناطقی از مغز که به توجه و حافظه مربوط می‌شود نیز به مدتی تا ۱۵ روز زمان نیاز داشت تا بتواند به شرایط قبلی خود بازگردد.
به گفته این تیم تحقیقاتی که نتایج خود را در مجله Plos Biology منتشر کرده، افزایش ضربت قلب و تحولات به شدت جزئی در خلق و خوی فرد نیز می‌تواند تاثیرات خود برای مدتی تا ۱۵ روز بر سر مغز فرد وارد کند.