کد خبر : 13620 تاریخ انتشار : ۱۵خرداد ۱۴۰۳ ساعت 23:12
رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت:

اختلالات تیروئیدی در زنان ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان است

اختلالات تیروئیدی در زنان ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان است

 رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اختلالات تیروئید در زنان ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان است، گفت: این اختلالات در زنان باردار، نوزادان، کودکان و سالمندان شایع‌تر و عوارض بیشتری دارند.
 به گزارش نیمرخ به نقل ازایرنا، «شهین یار احمدی» افزود: اختلالات غده تیروئید در همه سنین دیده می شود و حدود ۱.۶ میلیارد نفر در دنیا مبتلا یا در معرض خطر ابتلا به بیماری های تیروئیدی هستند.
وی با بیان اینکه اختلالات غده تیروئید می تواند به صورت کم کاری و پرکاری، التهاب ها، گره ها و سرطان بروز کند، اظهارداشت: سابقه فامیلی، اختلالات ید دریافتی روزانه، آلودگی هوا، آلودگی آب با مواد شیمیایی و پسماندهای صنعتی و شهری، مصرف داروهای با ید بالا (مصرف بتادین در ضدعفونی کردن پوست یا زخم ها، استفاده بیش از حد از داروهای حاوی ید مثل شربت های خلط آور)، سن بیش تر از ۶۰ سال، سابقه اشعه درمانی در سر و گردن، ابتلا به بیماری های خودایمنی مثل دیابت نوع ۱ و سلیاک، مصرف سیگار رژیم غذایی ناسالم، صدمات فیزیکی به تیروئید، ابتلا به بعضی از بیماری های روحی و روانی، عوامل ژنتیکی، بارداری از مهمترین عوامل ابتلا به اختلالات تیروئید است.
یار احمدی تصریح کرد: غده تیروئید یکی از غدد داخلی بدن است که به طور طبیعی به شکل پروانه ای در جلوی گردن قرار داشته و نقش خیلی مهمی در عملکرد طبیعی بقیه غدد درون ریز و همچنین متابولیسم بدن بازی می کند. مطالعات نشان داده اند که بیماری های غیرواگیر، بار بیماری زیادی بر سیستم های سلامت در کل جهان تحمیل می کنند. همچنین بر اساس مطالعات اخیر میان اختلالات تیروئیدی به خصوص کم کاری و پرکاری تیروئید با بیماری های غیرواگیر ارتباط وجود دارد.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید