کد خبر : 14493 تاریخ انتشار : ۲۶مرداد ۱۴۰۳ ساعت 20:00

معرفی «توکا» رقم جدید برنج به نام دختران گیلانی

معرفی «توکا» رقم جدید برنج به نام دختران گیلانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به معرفی رقم «توکا» پس از سال ها تحقیق و پژوهش در موسسه تحقیقات برنج، گفت: این رقم نسبت به توده رقم هاشمی بیش از یک تن در هکتار افزایش عملکرد دارد.
به گزارش نیمرخ/ صالح محمدی در حاشیه آیین روز مزرعه برنج که با هدف معرفی رقم «توکا» در روستای فلکده شهرستان رشت برگزار شد، با بیان اینکه موسسه تحقیقات برنج روی معرفی ارقام پر پتانسیل کار می کند، گفت: این پژوهش ها بر روی توده های ارقام مورد استقبال کشاورزان در استان به عنوان والدین انجام می شود.
وی با اشاره به معرفی رقم «توکا» پس از سال ها تحقیق و پژوهش در موسسه تحقیقات برنج، افزود: توکا، جدیدترین رقم معرفی شده برنج است که امروز شاهد برداشت آن هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه رقم توکا افزایش عملکرد را در حوزه تولید شلتوک به دنبال دارد، تصریح کرد: این رقم بعد از برداشت، هم از نظر پخت و هم به لحاظ بازارپسندی مناسب است.
محمدی با اشاره به خصوصیات ظاهری رقم توکا، ادامه داد: ارتفاع گیاه توکا ۱۰ سانتیمتر کمتر از رقم محلی هاشمی است و زودرسی دارد که با توجه به اهمیت مدیریت منابع آبی در استان، بسیار مهم است.
وی مجموع اراضی شالیزاری استان را ۲۳۸ هزار هکتار دانست که امکان افزایش آن وجود ندارد و تاکید کرد: اراضی کشاورزی زیاد نمی شود و لذا باید برای جبران خلاء سطح، به سمت ارقام پر بازده برویم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هدف از معرفی رقم توکا را جایگزینی آن با ارقام محلی فعلی دانست که به صورت توده و خالص شده استفاده می شوند و بیان کرد: موسسه تحقیقات برنج با هدف اصلاح معایب ارقام محلی، رقم توکا را معرفی کرده؛ به طوری که هم کیفیت پخت بهتر شود، هم زمان رسیدگی کاهش یابد و هم مقاومت گیاه در برابر ورس و بیماری ها به ویژه بلاست افزایش پیدا کند.
محمدی سلیقه کشاورزان گیلانی را با ارقام خوش کیفیت معطر دانست و اظهار کرد: امیدواریم رقم توکا سطح وسیعی از اراضی شالیزاری استان را به خود اختصاص دهد و شاهد جایگزینی آن با ارقام محلی فعلی باشیم.
وی رقم «توکا» را حاصل تلاقی دو رقم محلی «علی کاظمی» و «طارم دیلمانی» دانست و تاکید کرد: این رقم نسبت به توده رقم هاشمی بیش از یک تن در هکتار افزایش عملکرد دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، کیفیت رقم توکا را دقیقا مشابه ارقام بومی گیلان دانست و افزود: توکا هیچ تفاوتی در عطر و طعم ندارد و در صورت مخلوط شدن با رقم محلی مشکلی برای پخت و پز ایجاد نمی کند؛ حتی می توان رقم توکا را به عنوان برنج محلی به فروش رساند و به واسطه افزایش عملکرد، برای تولیدکنندگان سودآور خواهد بود.
محمدی، با بیان اینکه رقم توکا از نظر اقتصادی به کشاورز این امکان را می دهد که تولید بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: افزایش تولید، افزایش درآمد را رقم می زد؛ همچنین شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح در کل کشور خواهیم بود.
وی «توکا» را برگرفته از نام دختران گیلانی دانست و متذکر شد: علاوه بر جایگزینی رقم توکا با ارقام محلی گیلان، امیدواریم این رقم در استان های مشابه گیلان نیز گسترش پیدا کند و در نهایت تولید در کشور را افزایش دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه توکا ۱۰ روز زودتر از توده رقم هاشمی برداشت می شود، اضافه کرد: کودپذیری توکا نیز معادل رقم های محلی گیلان است و به دلیل مقاوم بودن، در زمان تبدیل شلتوک به برنج، کمتر شکسته و خرد(نیم دانه) می شود.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید