غار-باستانی-دربند-رشی-ساماندهی-می-شود<-p> " /> غار-باستانی-دربند-رشی-ساماندهی-می-شود<-p> " />
کد خبر : 5796 تاریخ انتشار : ۱۹آذر ۱۴۰۱ ساعت 21:45

غار باستانی دربند رشی ساماندهی می شود


	غار باستانی دربند رشی ساماندهی می شود

ساماندهی غار باستانی دربند رشی از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار گرفت.
به گزارش نیمرخ گیلان/ مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با بیان مطلب فوق افزود: با استناد به کاوش‌های باستان‌شناسی، سابقه استقرار انسان در غار باستانی دربند روستای رشی (با شماره ثبت ملی ۱۳۲۱۸) به حدود ۲۳۰ هزار سال قبل  باز می‌گردد.
ولی جهانی با بیان اینکه سابقه تبدیل غار به رستوران در دنیا و از جمله کشورهای اروپایی وجود دارد، گفت: حفاظت از محیط زیست، غار و مناطق پیرامون آن همراه با مزیت بکارگیری جاذبه‌های تلفیقی تاریخی و طبیعی و معرفی آن به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه پایدار، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از جمله نکات حائز اهمیت طرح است که اجرای آن می‌تواند در  رشد و شکوفایی استان و به خصوص شهرستان رودبار سهم بسزایی ایفا نماید.
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به پتانسیل‌های عظیم تاریخی- طبیعی در نقاط مختلف استان یادآور شد: با حمایت‌های بی‌نظیر مسئولین ارشد استانی و کشوری، هم اکنون بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری مهیا بوده و از تمام علاقمندان خواست تا با مراجعه به نزدیک ترین واحدهای میراث فرهنگی در سطح استان، نسبت به ارائه درخواست خویش اهتمام ورزند.
وی افزود: با تهیه و ارائه طرح توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و نظر به اینکه ساماندهی غارهای استان و بهره‌برداری بهینه، یکی از اولویت‌های اداره کل و از مطالبات اصلی مردم و مسئولین استان است، پس از صدور مجوزهای لازم و سیر مراحل اداری، با تبدیل غار دربند رشی به رستوران، موزه و ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در جنب آن، در نظر است برای اولین بار(متناسب و کاملا مطابق با زیست بوم منطقه) یکی از مراکز گردشگری بی‌بدیل در سطح استان و کشور شکل گیرد.
جهانی در خاتمه گفت: ایجاد مسیر دسترسی مناسب و ایمن برای گردشگران، تهیه پارکینگ اختصاصی، نصب تابلوهای راهنما، عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات محلی و تامین روشنایی، از دیگر مواردی است که برای ساماندهی غار پیش بینی شده‌است.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید