گیلان-یکی-از-استانهای-ارزشمند-در-زمینه-گردشگری-مقاومت-است<-span><-span><-span><-strong><-p> " /> گیلان-یکی-از-استانهای-ارزشمند-در-زمینه-گردشگری-مقاومت-است<-span><-span><-span><-strong><-p> " />
کد خبر : 6166 تاریخ انتشار : ۲۱دی ۱۴۰۱ ساعت 19:51

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان:

گیلان یکی از استانهای ارزشمند در زمینه گردشگری مقاومت است


	گیلان یکی از استانهای ارزشمند در زمینه گردشگری مقاومت است

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت:  گیلان یکی از استانهای ارزشمند در زمینه گردشگری مقاومت و پایتخت جهانی صنایع دستی است .

به گزارش نیمرخ گیلان/ ولی جهانی دردومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت ضمن تشکر از بانیان و مهمانان این نشست افزود : ما سابقه  تاریخی در استان گیلان خصوصا در قرن سوم و چهارم داریم که مسجد ناصرحق در روستای رودبارک شهرستان رودسر بخش اشکورات از جمله  آن است و اولین مسجد و امام زاده را هم دارد که در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده است .

جهانی افزود: مقدار زیادی از اماکن فرهنگی ، گردشگری و تاریخی در استان گیلان وجود دارد که برخی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که جنگل های هیرکانی و شهر فرهنگی - تاریخی و طبیعی ماسوله از جمله آنها هستند.

گیلان پایتخت جهانی صنایع دستی است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان این مطلب که استان گیلان پایتخت جهانی صنایع دستی است، افزود: تعداد پنج موزه میراث فرهنگی در این استان وجود دارد .

وی افزود: شهر رشت با داشتن بیش از چهارصد نوع غذا ، به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسیده است .

جهانی ادامه داد: همچنین در استان گیلان تعداد ۱۱۹ میراث معنوی وجود دارد که از جمله آنها می توان به مراسم عاشورای ضیابر - علم بندی ماسوله و تعزیه گیلان اشاره کرد .

وی در ادامه با بیان این که گیلان خاستگاه مقاومت آل بویه سادات کیایی است، افزود: حکومت آل بویه سادات کیایی از مهم ترین جاذبه های گردشگری مقاومت در گیلان است که قدمت حکمرانی آن به اوایل قرن هشتم بر میگردد که در بازه ی زمانی ۷۲۵(ه ق) تا ۱۰۰۰(ه ق) در شرق گیلان تا شهسوار و از غرب گیلان تا کوچصفهان حکومت میکردند و تمامی اقدامات انجام شده از قبیل ساخت مساجد، مقابر و امام زاده ها در زمان دو حکمران میرزا علی کیا(۷۲۵ تا ۱۰۰۰ ه ق) که شاه اسماعیل را در لاهیجان پناه داد و خان احمد خان (۱۰۰۰ ه ق) که تحت سیطره شاه عباس قرار گرفت ، بود.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید