افتتاح-۴۱-پروژه-آبرسانی-گیلان-در-دهه-فجر<-span><-span><-p> " /> افتتاح-۴۱-پروژه-آبرسانی-گیلان-در-دهه-فجر<-span><-span><-p> " />
کد خبر : 6397 تاریخ انتشار : ۱۰بهمن ۱۴۰۱ ساعت 21:01

مدیرعامل آبفای گیلان خبر داد

افتتاح ۴۱ پروژه آبرسانی گیلان در دهه فجر


	افتتاح ۴۱ پروژه آبرسانی گیلان در دهه فجر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان از افتتاح ۴۱ پروژه آبرسانی به مناسبت دهه مبارک فجر خبر داد و گفت:آبفای گیلان آب شرب سالم و بهداشتی بیش از 830 هزار مشترک شهری و روستایی استان گیلان را تامین و توزیع می کند .
اختصاصی- نیمرخ گیلان/ مازیار علیپور پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشستی خبری با خبرنگاران که در سالن جلسات تصفیه خانه بزرگ آب گیلان برگزار شد، اظهار کرد: برای داشتن آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده که به دست مصرف کننده برسد، مراحل زیاد و پر هزینه‌ای طی می شود و شرکت آبفای گیلان آب شرب سالم و بهداشتی بیش از 830 هزار مشترک شهری و روستایی را در سطح استان گیلان تامین و توزیع می کند .
وی بر لزوم صرفه جویی و بهینه مصرف کردن آب تاکید کرد و افزود : امکان اینکه همه اقشار مردم برای بازدید و مراحل تصفیه خانه حضور داشته باشند نیست اما خبرنگاران به عنوان نماینده اقشار مختلف مردم انعکاس دهنده اخبار و اطلاعات هستند و می‌توانند این اطلاعات خصوصا صرفه جویی ومصرف بهینه آب را به کل مردم جامعه انتقال دهند .

افتتاح ۴۱ پروژه آبرسانی طی دهه فجر در گیلان
مهندس علی پور در ادامه از افتتاح ۴۱ پروژه طی دهه مبارک فجر امسال با اعتبار 155 میلیارد تومان خبر داد و اظهار داشت:از این تعداد پروژه، ۴ پروژه شاخص ما شامل اجرای خط انتقال آب سنگر به کوچصفهان (با اعتباری حدود ۳۱ میلیارد تومان)، شرکت جمع آوری فاضلاب در منطقه نخودچر رشت (با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان)، مجتمع آبرسانی فومن برای برطرف کردن مشکل آبرسانی  چند روستای این شهرستان (با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان) و آب سیاه اسطلخ رشت  (با هزینه حدود ۱۰ میلیارد تومان) است که جمعاً با اعتبار ۸۲ میلیارد تومان به بهره برداری می رسند.
مدیرعامل شرکت آبفای گیلان در ادامه به جمعیت تحت پوشش شهرها و روستاهای استان از آب شهری اشاره کرد و گفت : ۵۳ شهر و ۱۷۳۳ روستای گیلان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارند ؛به عبارتی  ۹۹.۹۶ درصد جمعیت شهری و ۸۳.۶۶ درصد جمعیت روستایی استان از آب شهر بهره مند هستند.
وی گفت: این شرکت ۱۳ تصفیه خانه آب و ۱۲ تصفیه خانه فاضلاب را در مدار دارد که طول خط انتقال آب به شبکه توزیع ۲۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر و طول خط انتقال شبکه جمع آوری فاضلاب نیز ۲ هزار و 618 کیلومتر است.
علیپور افزود: در طول روز ده ها  شکستگی در سطح یک شهر وجود دارد که همه آنها برای ما مهم و باید رسیدگی فوری شوند اما اولویت ما رسیدگی به شکستگی لوله های بزرگ تر است .
وی اظهار داشت: در سال گذشته برای طرح‌های آب و فاضلاب استان اعتباری حدود 870 میلیارد تومان هزینه شده که ۳۷۰ درصد نسبت به گذشته رشد داشته اما برای سال جاری که تا شهریور 1402 ادامه خواهد داشت، 1921 میلیارد تومان اعتبار  برای 377 پروژه پیش بینی شده است که البته ممکن است فقط 40 درصد این بودجه اختصاص یابد.

آبرسانی به 711 روستای گیلان در طرح بزرگ آبرسانی روستایی
مدیرعامل شرکت آبفای گیلان به طرح بزرگ آبرسانی روستایی در بخش محرومیت زدایی استان نیز اشاره کرد و گفت : سهم  استان گیلان از این طرح ۷۱۱ روستا با اعتباری بالغ بر هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان است که مربوط به  ۱۲ شهرستان است و 5 شهرستان فومن ، صومعه سرا، شفت، ماسال و رضوانشهر را شامل نمی شود و این اعتبارات بر اساس شاخص های سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده شده است.
علی پور توضیح داد: ازاین 711 روستا،۶۲۶ روستای دارای تنش آبی و ۸۵ روستا فاقد آب هستند که ان شالله   تا ۳۰ ماه آینده مشکلاتشان برطرف می‌شود.

شناسایی 890 روستا در فاز دوم طرح آبرسانی روستایی گیلان
وی با بیان اینکه ۵ شهرستان گیلان از اعتبارات این طرح برخوردار نیستند، اضافه کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته ، در فاز دوم این طرح نیز۸۹۰ روستا شناسایی شدند که بعد از اتمام فاز اول ، مشکلات این روستاها نیز برطرف خواهد شد.
علیپور به سفر ریاست جمهوری به استان گیلان نیز اشاره کرد و گفت: برای ۷ پروژه شامل: فاضلاب شهر رشت ۶۷ میلیارد تومان، فاضلاب انزلی ۴۲ میلیارد تومان، فاضلاب آستارا ۲۴ میلیارد تومان، فاضلاب صومعه سرا ۲۱ میلیارد تومان ، فاضلاب مسکن مهر شهر رشت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ، طرح آبرسانی به شهرهای رشت ،انزلی و خمام 43 میلیارد تومان  و تامین آب شرب رشت 3 میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان همچنین گفت : بعد از سفر ریاست جمهوری به استان گیلان و بازدید ایشان  از رودخانه های زرجوب و گوهررود،دستور ویژه ای دادند مبنی بر این که یکبار برای همیشه موضوع فاضلاب این دو رودخانه برطرف شود؛ به همین دلیل از محل تهاتر نفت هم برای رفع مشکل فاضلاب رشت اعتبار در نظر گرفتند و در این راستا  در سفری که روزسوم آذرماه  رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به استان گیلان داشتند،تفاهم نامه ای با قرارگاه خاتم الانبیا مبادله کردند و قرار شد در 11 شهر استان گیلان که در فاز اجرایی فاضلاب قرار دارند،این کار بزرگ انجام شود.
وی ادامه داد : در این مبادله نامه 14 هزار و 624 میلیارد  تومان برای رفع مشکل فاضلاب استان گیلان اختصاص داده شد که سهم رشت 5 هزار میلیارد تومان بود و قرار شد ظرف مدت 5 سال فاضلاب شهررشت به اتمام برسد.

نیمرخ گیلان/ مریم شوکتی

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید