کد خبر : 13500 تاریخ انتشار : ۴خرداد ۱۴۰۳ ساعت 14:16

زایمان های لاکچری به قیمتِ جان!

زایمان های لاکچری به قیمتِ جان!

در سال‌های اخیر، موج عجیب اصرار بر زایمان در تاریخ‌های رند، به یکی از چالش‌های نگران‌کننده در جامعه امروز کشور و گیلان تبدیل شده است.
نیمرخ/ از ۹۹/۹/۹ تا ۳/۳/۳، هر ساله علی‌رغم هشدارهای فراوانی که نسبت به خطرات زایمان خارج از موعد داده می‌شود، اما شواهد و قرائن حاکی از علاقه زائدالوصف والدین برای زایمان در تاریخ‌های رند است که در پاره‌ای از موارد، به آسیب‌های جبران ناپذیر به مادر و نوزاد منجر شده است.
اشتیاق جامعه به سبک زندگی لاکچری و تجمل‌گرایی نه تنها در میان مردم، بلکه در میان مسئولان هم افزایش یافته، به نحوی که اخبار خرید سیسمونی یک مسئول ارشد کشور از خارج، روزها به خبر اصلی کشور تبدیل می‌شود.
علاقه مندی مردم به تاریخ رند، در امر ازدواج شاید مورد تایید باشد اما در موضوع زایمان که این روزها به یک رقابت عجیب و چشم و هم‌چشمی تبدیل شده و ارتباط مستقیم با جان دو انسان و آینده پیش‌رویشان دارد، می‌تواند زمینه ساز یک فاجعه باشد.
سزارین به قیمت دو جان!
عمل جراحی سزارین قطعا یکی از خدمات ارزشمند علم به انسان است و نجات جان هزاران مادر و کودک را در سراسر دنیا رقم زده است، اما سو استفاده از همین امر می‌تواند مسیر نجات را به مسیر مرگ سوق داده و آثار جبران ناپذیری از خود به جا بگذارد.
اولین بار که به طور فراگیر پدیده زایمان تقویمی در کشور رقم خورد تاریخ ۹۹/۰۹/۰۹ بود که به دلیل حجم زیاد مراجعه نیز سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد برای آن‌ که در بیمارستان‌ها ازدحام ایجاد نشود و نوزادان به خاطر تولد زودرس مشکلی پیدا نکنند، در صورت تمایلِ والدین، شناسنامه‌های متولدین ۵ تا ۱۵ آذر ۱۳۹۹ را با همان تاریخ ۹۹/۹/۹ صادر می‌کند؛ اما در همان زمان نیز این خواسته‌های نا به جا به تاریخ خلاصه نشده و برخی حتی برای زایمان در ساعت ۹:۹ نیز حاضر به پرداخت هزینه‌های هنگفت و نامتعارف بودند.
روایت مصاحبه با بیمارستان‌های به نام و لاکچری در استان گیلان که همواره به واسطه شرایط vip زایمان میزبان طبقه مرفه جامعه هستند تنها با تکذیب نوبت دهی برای زایمان تقویمی و یا عدم پاسخگویی آنان‌ همراه بود؛ اما آمار و مشاهدات در این بازه زمانی بیانگر چیز دیگری‌ است.
پزشک زنان یا پزشکی برای اغنیا؟!
در چند روز گذشته وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان جهت جلوگیری از تب زایمان‌های سفارشی با اولتیماتوم جدی به بیمارستان‌های خصوصی سعی در کنترل اوضاع داشتند اما مبدا اصلی این اتفاق جای دیگری است.
معدودی از پزشکان زنان و زایمان که با چشم پوشی از سوگند نامه پزشکی خود در ازا دریافت مبالغ هنگفت مجوز زایمان‌های تقویمی را صادر می‌کنند، علاوه بر ضربه زدن به نظام سلامت کشور با فریب و سوءاستفاده از عدم آگاهی و یا حتی سطحی نگری برخی والدین حق نوزاد را برای امکان ادامه حیات داخل رحم سلب کرده و در واقع عوارض جبران ناپذیری نظیر نارسایی ریه، نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، افزایش شدت زردی و کمبود اکسیژن و... را به فروش می‌رسانند!
اگر چه در سال‌های اخیر وعده برخورد و جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی از سو مسئولان‌ امر داده شده است، اما به نظر می‌رسد آن‌چنان که باید و شاید اقدامات انجام شده باز دارنده و مؤثر نبوده است..
حال باید منتظر ماند و دید که با اولتیماتوم جدید وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آیا از زایمان‌های تقویمی در گیلان به طور جدی جلوگیری خواهد شد یا خیر؟!

گیل خبر
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید