رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: پروژه راه آهن رشت- آستارا پروژه گران، مهم، استراتژیک و اثرگذار در منطقه است اما گویا در بحث تامین منابع از سوی روسها با مشکل مواجه شده و روسها هم نتوانستند منابع این پروژه را تامین کنند.
به گزارش نیمرخ به نقل از ایلنا، توافقنامه احداث خط آهن رشت-آستارا، به طول 164 کیلومتر در اردیبهشت سال 1402 با روسها به امضا رسید و طبق گفته وزیر سابق راه و شهرسازی قرار بر این بود که قرارداد تجاری و نهایی این پروژه با روسها از اوایل سال 2024 به امضا برسد. پس از آن موضوعاتی مطرح شد مبنی بر اختلافاتی بر سر مسیر و نقشه راه آهن رشت- آستارا و همین عامل را دلیل تاخیر در انعقاد قرارداد نهایی مطرح کردند. هر چند که پس از مدتی اعلام شد که این اختلافات هم بین نمایندگان ایران و روسیه حل شد اما هنوز قرارداد نهایی با روسها برای این پروژه منعقد نشده است و خبری هم از آن نیست.
محمدرضا رضایی کوچی در گفتوگو با ایلنا درباره علت تاخیر در انعقاد قرارداد نهایی با روسها برای ساخت و تامین مالی پروژه راهآهن رشت- آستارا اظهار داشت: متاسفانه هنوز روسها پای کار نیامدهاند و هنوز قرارداد نهایی با روسها به امضا نرسیده البته مذاکرات اولیه انجام شد و مذاکرات با روسها ادامه دارد اما به دلایل نامعلومی هنوز این قرارداد با روسها منعقد نشدهاست.
وی با بیان اینکه این تاخیر در انعقاد قرارداد نهایی از سوی ایران نیست و ایران آمادگی انعقاد قرارداد با روسها را دارد، ادامه داد: ساخت راهآهن رشت- آستارا جزو اولویتهای دولتها بوده و برای انعقاد این قرارداد در تلاش است اما گویا روسها از لحاظ مباحث فنی، نحوه مشارکت و سرمایهگذاری در این پروژه هنوز به جمعبندی نرسیدند.
رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: موضوع اصلی در مذاکرات با روسها قیمت نهایی پروژه راه آهن رشت- آستارا و مسیر اجرای این پروژه است که البته امضای قرارداد نهایی منوط بر تعیین قیمت نهایی و نحوه سرمایهگذاری و مشارکت روسها اعلام شده بود.
رضایی کوچی تاکید کرد: مباحثی که مطرح شده بود مبنی بر اینکه سرمایهگذاری و ساخت بر عهده روسها باشد و از محل درآمد از این مسیر ارقام سرمایهگذاری انجام شده برای آنها جبران شود یا اینکه ورود روسها به این پروژه در قالب وام و تسهیلات باشد. گفته میشود درباره این موارد روسها هنوز به جمعبندی نرسیده اند.
وی افزود: در مذاکرات این موضوع مطرح شد که روسیه به جای ارایه تسهیلات، در این پروژه سرمایهگذاری کند اما گفته میشود از آنجایی که روسیه درگیر جنگ در اوکراین است شاید انگیزه آنها برای سرمایه گذاری در پروژه راهآهن رشت- آستارا کمتر شده باشد.
رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: پروژه راه آهن رشت- آستارا پروژه گران، مهم، استراتژیک و اثرگذار در منطقه است اما گویا در بحث تامین منابع از سوی روسها با مشکل موجه شده و روسها هم نتوانستند منابع این پروژه را تامین کنند، ایران هم اعلام کرده که برای اجرای این پروژه به وام روسیه نیازی ندارد، بلکه خواستار سرمایه گذاری روسها در این پروژه هستیم.