کد خبر : 3329 تاریخ انتشار : ۲۸تیر ۱۴۰۱ ساعت 20:46

رونمایی از کتاب «بتاشته گبُن» محمد رضا خیرخواه در بندر کیاشهر

✅ هنوز شوق فرهنگ «عامه» در درونم شعله می کشد
رونمایی از کتاب «بتاشته گبُن» محمد رضا خیرخواه در بندر کیاشهر

آئین رونمایی از کتاب «بتاشته گبُن» استاد «محمد رضا خیرخواه» که شامل مثل ها، اصطلاحات و کنایات گیلکی مردم بندر کیاشهر است، در این شهر برگزار شد .

 نیمرخ - مریم شوکتی/ عصر روز یکشنبه 26 تیر ماه 1401 آئین رونمایی از کتاب استاد «محمد رضا خیرخواه حسن کیاده » با نام «بتاشته گبُن» توسط حوزه هنری گیلان و با همکاری شهرداری بندرکیاشهر در سالن امام رضا (ع) اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر برگزار شد.

 در این مراسم که شهردار و اعضای شورای شهر بندرکیاشهر،جمعی از اهالی فرهنگ و ادب استان گیلان و مردم فرهنگ دوست بندر کیاشهر حضور داشتند ، شاعرانی از جمله محمد فارسی، محمود سحرخیز، فرزانه پیشقدم ، مریم نوری، فریده صفرنژاد، هانی قاسمی‌نژاد و محمدتقی رستمی شعرخوانی کردند و هنرمند عرصه موسیقی، بهرام کریمی به اجرای موسیقی پرداخت.

«اکبر خیرخواه» فرهنگی پیشکسوت و پژوهشگر و گیلان‌شناس نیز که پیشتر در زمینه فرهنگ مردم بندر کیاشهر آثاری از او منتشر شده، دقایقی درباره اقلیم، جغرافیا و ویژگی‌های فرهنگی مردم منطقه سخن گفت و کتاب محمد رضا خیرخواه را بسیار باارزش و ستودنی دانست .

🔴 نام گذاری خیابانی به اسم  محمد رضا خیرخواه در بندر کیاشهر

«مرتضی عاطفی» شهردار بندرکیاشهر هم پیرامون اهمیت بازشناسی ضرب‌المثل‌های بومی محلی سخنان کوتاهی ایراد کرد و پس از آن «حاتم پور باقری»رییس شورای شهر بندرکیاشهر با تعریف و تمجید فراوان از خانواده با فرهنگ خیرخواه و ارج نهادن به کتاب « بتاشته گبُن» ، وعده داد به پاس تلاش‌های استاد محمدرضا خیرخواه، در آینده نزدیک ، خیابانی را در بندرکیاشهر به نام ایشان نام گذاری خواهد کرد.

پورباقری آشنایی نسل های آینده با مفاخر شهر وایجاد انگیزه و رغبت به خواندن کتاب های بزرگان منطقه را علت این نامگذاری عنوان کرد .

🔴 هنوز شوق فرهنگ «عامه» در درونم  شعله می کشد

در ادامه این مراسم استاد «محمد رضا خیرخواه» ضمن خواندن یک شعر زیبا در وصف بندرکیاشهر و تقدیر و تشکر فراوان از حاضران گفت : در دنیای امروز که اقتصاد حرف اول را می زند ، شاید برای خیلی ها تعجب آور باشد از این که  شخصی با سن و سال زیاد ، به جای گشت و گذار و تفریح ، در گوشه کتابخانه پرسه بزند و یاساعت های طولانی به کار تحقیق و پژوهش بپردازد ، اما باید بگویم انجام این کارها فقط با عشق وعلاقه درونی امکان پذیر است و تنها عشق فراوان است که گام های ما را در انجام چنین کارهایی استوار می سازد.

این شاعر و پژوهشگر گیلانی افزود:جای بسی خوشحالی دارد که طی سال های اخیر، به همت پژوهشگران و دوستداران زبان گیلکی، اندکی از افول زبان گیلکی کاسته شده و با تشکیل انجمن های ادبی، سمینارها ، جشنواره ها، قصه های گیلکی و ... که همه نشان دهنده امید به حفظ زبان گیلکی و جلوگیری از افول این زبان شیرین است ، در راه حفظ آن تلاش می شود .

استاد خیرخواه ادامه داد : خوشبختانه بعد از گذشت 50 سال ، هنوز شور و شوق فرهنگ "عامه" در درونم  شعله می کشد و عشق و علاقه به این کار به هیچ وجه در من خاموش نشده و همچنان به محض این که کلمه یاواژه قدیمی را می شنوم، آن را یادداشت و از دوستان قدیمی که آشنا به فرهنگ بندرکیاشهر هستند، درباره درستی یا نادرستی تلفظ آنها پرس و جو و تحقیق می کنم؛البته  ناگفته نماند که زحمات و راهنمایی های همسرم نیز در این زمینه  بسیار مثمر ثمر و همیشه  باعث دلگرمی بنده بوده است .

وی توضیح داد: بنده 25 سال است که از زادگاهم «بندر کیاشهر» دور هستم و قطعا اگر در آنجا حضور داشتم ، فعالیت میدانی گسترده تر و کلمات بیشتری را جمع آوری می کردم و کتاب «بتاشته گبُن » هم حجیم تر و پر بارتر  می بود ، البته ناگفته نماند که در آن زمان امکانات منطقه ما بسیار محدود و هیچ پل ارتباطی هم وجود نداشت وبه نوعی در بن بست بودیم و تصور این که روزی بتوانم این کتاب را به چاپ برسانم ، سخت و دشوار بود  .

🔴 راهی را گشودم که امیدوارم آیندگان آن را ادامه دهند

خیرخواه در خاتمه با بیان این که بر این باور نیستم که کار بی نقصی را ارائه داده باشم ، افزود :  علیرغم وسواس های فراوان و وقت گذاشتن ساعت های طولانی برای این کار ، قطعا این کار به دور از نقص و کاستی نیست اما بنده زحمات فراوانی را برای به سرانجام رساندن این کتاب متحمل شدم و سعی کردم  واژه های گیلکی ای که مختص بندر کیاشهر است را در این کتاب جمع آوری کنم و راهی را گشودم که امیدوارم آیندگان آن را ادامه دهند .

کتاب «بتاشته گبُن» جمعی از مثل ها، اصطلاحات و کنایات گیلکی مردم بندرکیاشهر است که به همت  شاعر و ترانه سرانی گیلانی  استاد «محمد رضا خیرخواه حسن کیاده» پژوهش و گردآوری و به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان توسط نشر «فرهنگ ایلیا» به چاپ رسیده است.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید